Strategia budowania sieci kontaktów
Jesteś na LinkedIn. Masz już przygotowany profesjonalny profil. Wiesz już, jaki będzie Twój główny cel korzystania z platformy: chcesz znaleźć nową pracę, poszukujesz ciekawego kontentu, chcesz wspierać działania employer brandingowe twojej firmy, poszukujesz potencjalnych klientów dla swojej firmy… cele mogą być różne i każdy z nas może ich mieć więcej niż 1. Jeśli ten etap już za Tobą, to teraz czas na kolejny krok – budowę swojej sieci kontaktów. Na ten proces warto zawsze spoglądać przez pryzmat Twojego głównego celu.
Pamiętaj, że w tym przypadku możliwe są różne strategie w zależności od tego co jest Twoim celem.
Najprostsze rozróżnienie: twoja sieć powstaje na co najmniej dwa sposoby.
- Zapraszasz innych użytkowników platformy do kontaktu.
- Przyjmujesz zaproszenia od innych osób.
Ad. 1
Zacznij od zaproszenia do kontaktu swoich znajomych, tych których znasz prywatnie i z życia zawodowego. Potrzebujesz na początek co najmniej kilkudziesięciu osób. To one będą w pierwszej kolejności miały szansę obserwować Twoją aktywność na platformie. Pośrednio to te osoby uwiarygodniają Cię wobec innych użytkowników. Wielu z nich zanim przyjmie zaproszenie do sieci kontaktów zwróci uwagę na to czy macie może wspólnych znajomych, ile osób masz w swojej sieci kontaktów i jak wygląda Twój profil. Nie zdziw się jeśli spotkasz się z pytaniem, jaki jest powód tego, że chcesz trafić do sieci kontaktów danej osoby. Dobrym sposobem na zwiększenie responsywności jest personalizacja zaproszeń. Uprzedzając pytanie o którym pisałem możesz podać powody, dla których uważasz, że pozostanie w kontakcie może przynieść Wam korzyści. W #karierownia.pl nie jesteśmy zwolennikami masowej wysyłki zaproszeń do zupełnie obcych osób.
Najskuteczniejszym a jednocześnie najbardziej pracochłonnym i długofalowym sposobem jest jednak zdefiniowanie sobie grupy osób, do których warto dotrzeć (pamiętając o przyjętym celu) oraz interakcje z nimi z wykorzystaniem narzędzi i możliwości LinkedIN (obserwowanie, komentowanie, lajkowanie aktywności), czy udostępnienie/tworzenie kontentu, który może być dla nich atrakcyjny i wówczas zapraszanie do dyskusji.
Ad.2
Zachęcamy Cie byś także przyjmując osoby do grona kontaktów (a z czasem będzie tych osób coraz więcej) próbować wyobrażać sobie, jak można ten moment wykorzystać z punktu widzenia założonego celu. Czy warto przyjąć taką osobę, czy może jednak zignorować zaproszenie. Czy dowiedzieć się z jakiej przyczyny zdecydowała się wysłać zaproszenie? Czy przejrzeć jej aktywność i sieć wspólnych znajomych.
Z czasem te działania zmieniają się w nawyk.
Dobrze stworzona i ukształtowana sieć kontaktów na LinkedIn to wartość. Pomoc w zmianie może nadejść także z tej strony.